FORMULe 1 RACING |
In de eerste klassieke wrijvingswet wordt gesteld: “De grootte van
het contactoppervlak is niet van invloed op de wrijving”. Waarom zijn
Formule 1 race-autobanden dan zo breed? De klassieke wrijvingswetten gaan op voor
materialen waarbij voornamelijk plastic deformation in de
ruwheidstoppen optreedt. Kunststoffen vertonen een lagere
wrijvingscoëfficiënt bij een hoge nominale vlaktedruk. Om een hoge
wrijvingskracht te realiseren is dus een groot oppervlak gewenst. Een raceband presteert optimaal bij een
bedrijfstemperatuur van 100-110°C. Tijdens het racen wordt de
bandentemperatuur constant gemeten en doorgegeven aan de coureur. Als
de bolide klaar staat voor de race worden de banden op temperatuur
gebracht door middel van bandenwarmers. Een soort elektrische deken
waarmee de band wordt voorgewarmd tot 80°C. Waarom is de
bandentemperatuur zo belangrijk en wat zou er gebeuren wanneer de
temperatuur te hoog op zou lopen? |
www.tribologie.nl |